Pflegeheim Lobach! - Reisverslag uit Innsbruck, Oostenrijk van Sylvia Olthof - WaarBenJij.nu Pflegeheim Lobach! - Reisverslag uit Innsbruck, Oostenrijk van Sylvia Olthof - WaarBenJij.nu

Pflegeheim Lobach!

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

27 Januari 2014 | Oostenrijk, Innsbruck

Vandaag is het zover, hier heb ik zo lang naar uitgekeken en nu gaat het echt gebeuren. De eerste stagedag in Pflegeheim Lobach, Innsbruck. Om 8uur moest ik me melden bij de receptie, ik heb gevraagd naar Heidrun Kaltenegger (heidi) dat is mijn begeleidster hier in Innsbruck. Ik mocht doorlopen naar haar kantoor. Ze vroeg als eerste hoe het met me ging en wat ik de afgelopen dagen gedaan had. Ze vroeg ook of ik zin had in mijn eerste stage dag, na wat stuntelen met de Duitse taal heb ik duidelijk kunnen maken dat ik er heel veel zin in had maar dat ik het erg spannend vond.

We hebben eerst maar de belangrijke papieren ondertekend zoals de praktijk overeenkomst die ik op de post naar Nederland moet doen en om niet te vergeten mijn Europa pas, als bewijs dat ik hier geweest ben. Deze krijg ik tijdens mijn diploma uitreiking. Heidi heeft mij een bos sleutels gegeven waarmee ik de deuren op de afdeling open kan maken, alarmen uit kan zetten, mijn kluisje open kan maken en zodat ik de lift kan bedienen. Ik heb moeten tekenen dat ik deze ontvangen heb. Heidi heeft mij ook een boekje met informatie gegeven over Pflegeheim Lobach.

Heidi heeft mij een rondleiding gegeven door het gebouw en ze heeft me aan iedereen voorgesteld die voorbij kwam. De mensen hier zijn super aardig en doen hun best om langzaam en duidelijk te praten zodat ik het kan volgen wat ze vertellen. Heidi heeft me voorgesteld aan de ergotherapeut, met deze mevrouw mag ik ook een aantal dagen mee lopen om te kijken hoe zij te werk gaat. Heidi heeft me de weg gewezen naar de kelder waar de wasserij is en waar de kluisjes zich bevinden. Ze heeft me een aantal uniformen laten passen, na het passen moest ik ze weer uitrekken want ze moest mijn naam erin zetten. Ze heeft laten zien waar mijn kluisje was en daar kon ik mijn 2 uniformen ophangen en de 3de mocht ik aantrekken.

Toen was het tijd om naar de afdeling te gaan. Ik loop stage op ‘stock 4’ dat is de 4de verdieping. Op de afdeling heb ik eerst kennis mogen maken met een aantal collega’s. Leuke dames die veel vertellen en veel vragen. Ik heb een overzicht gekregen van de bewoners en wie op welke kamer verblijft. Ja mensen het zijn er 32! Maar gelukkig word de afdeling in tweeën gesplitst en heb ik er maar 16. Vanochtend zijn ze met 5 collega’s begonnen en ik kwam er als 6de bij. Ik heb geholpen om 3 bewoners te verzorgen die in bed verblijven. Een van deze dames mocht ik ook wat te eten geven. Om de 5 min vertelde Sarah ( het meisje waar mee ik samen liep deze dag) dat als ik drinken wou ik het gewoon moest pakken en als ik iets te eten wou moest ik het ook maar gewoon pakken. Ik denk dat ik tussen half 12 en kwart over 3 wel 6x pauze heb gehad. Niet alleen ik maar de collega’s ook.

Het kan zijn dat je een 10 uur lange dienst hebt maar dan heb je tussendoor wel 1 a 2 uur pauze. Je kan dan naar de begane grond naar een ruimte speciaal voor personeel. Er staan een keuken in met een koffie automaat, een apart kamertje waar stapelbedden in staan voor als je nog wilt slapen en een ander kamertje staan twee massagestoelen in waarin je kan relaxen tijdens je pauze, ideaaaaal! Het is niet verplicht om die pauze te nemen. Ik mag ook zeggen dat ik die pauze niet wil en dan eet ik ‘snel’ wat op de afdeling en dan mag ik die uren eerder naar huis.

In het begin dachten ze dat dit mijn eerste stage was, ik denk dat ze mij verkeerd begrepen hadden. Later vertelde ik dat ik in Juni klaar ben met mijn opleiding. Mijn begeleidster (heet ook Sylvia) vroeg of ik al iemand kon verzorgen. Ja dat kan ik, ik heb verteld dat ik ook wondzorg ken, dat ik medicatie ken en kan uitdelen, dat ik spuiten kan zetten en dat ik katheters in kan brengen… Voordat ik verder kon vertellen wat ik nog meer kan keek ze mij met grote ogen aan. Ze vroeg of ik dit echt meende, uhm ja. Dit is geen grapje hoor. Ze stond ervan te kijken dat ik dat allemaal al kan, ze vertelde dat hun dat niet eens mogen en dat ik daardoor ‘hoger in functie sta’.

In de Pflegeheimen in Innsbruck zijn huisdieren toegestaan. Zo hebben wij op de afdeling een kooi met wat parkietjes erin. Vanmiddag liepen er zelfs een aantal honden over de afdeling.

Ik heb een super eerte stagedag gehad en ben zeer benieuwd naar de rest!

  • 28 Januari 2014 - 15:56

    Irma:

    hee meis,
    Wat een leuk verslag, net of ik erbij ben ;-)
    Blijkt toch een goede opleiding te zijn, als jij al meer bevoegdheden hebt.
    Heerlijk een massage stoel voor de pauzes - ga ik hier ook voorstellen!
    Doegie XXXXX

  • 28 Januari 2014 - 20:48

    Jacqie:

    ha meid
    fijn dat het met jou ook lekker loopt en dat je een fijne plek hebt ,
    ja jullie genieten wel jullie kunne het meid
    maar niet te veel suchie eten he

    gr jacqie xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Innsbruck

Sylvia

Hier kunnen jullie allemaal mijn avonturen lezen en berichtjes plaatsen! :)

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 9324

Voorgaande reizen:

23 Januari 2014 - 07 April 2014

Mijn reis naar Oostenrijk, Innsbruck

Landen bezocht: